مهمانخانه یک منتقد

هر اثر هنری پیامی بالاتر از سرگرمی دارد و نقد به دنبال این پیام‌ها است.

مهمانخانه یک منتقد

هر اثر هنری پیامی بالاتر از سرگرمی دارد و نقد به دنبال این پیام‌ها است.

این بلاگ مهمانخانه ذهن یک منتقده که دلش می‌خواد برداشتی که از آثار هنری داره رو برای کسایی که باهاش علاقه مشترکی دارند به اشتراک بذاره.

فرانسیس بیکن جمله معروفی درباره کتاب‌ها داره که من به تمام هنرها نسبتش می‌دم:
برخی کتاب‌ها را باید چشید،
بعضی را باید بلعید
واندکی را باید جوید و سپس هضم کرد!

من کسی‌ام که دنبال جویدن و هضم کردن هر اثر هنری که باهاش مواجه می‌شه هستم مثل انواع کتاب و سینما.

طبقه بندی موضوعی

پایگاه 86

شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۱:۴۹ ق.ظ

پایگاه 86

انیمه 86 (اسم عجیبیه نه؟) روایتی تک خطی از یک ماجرا است. شاید کارگردان انیمه می‌توانست به راحتی مخاطب خودش را به چالش بکشد چون داستان این پتانسیل را دارد اما برای انجام ندادن این کار دلیل مهمی دارد. کارگردان پیام بسیار بسیار مهمی برای مخاطب خودش دارد و برای اینکه مخاطب را با یک روند غیر خطی  گیج نکند داستان را از نقطه 2فر شروع کرده و آرام آرام حقایق را فاش می‌کند.

صحبت از پیام مهم انیمه 86 شد اما عجله نکنید در بخش محتوایی نقد به آن خواهیم پرداخت، داستان انیمه 86 با یک جنگ آغاز می‌شود؛ جنگی میان جمهوری مگنولیا و کشور همسایه. سالها جمهوری مگنولیا زیر حمله دشمن بود تا اینکه موفق به ساخت درون‌هایی شد که توانستند معادله جنگ را عوض کنند و بدون دادن تلفات دست بالا را در جنگ داشته باشند. نکته‌‌ای که اما برای مخاطب انیمه شوکه کننده است این است که کنترل درون‌ها نه بر عهده هوش مصنوعی که بر عهده انسان‌ها است.

مخاطب در طول داستان با دختری همراه می‌شود به نام سرگرد ولادیلنا که ارتش رهبری جوخه‌ای از درون‌ها را به او محول می‌کند، جوخه‌ای که تا به حال سه رهبر قبلی هر کدام به سرنوشتی دچار شده که آخرین آن‌ها دست به خودکشی زده است. اما مگر این جوخه که در منطقه 86 مشغول جنگ است چه فرقی با بقیه جوخه‌ها دارد؟ آیا سرگرد ولادلینا می‌تواند این جوخه را رهبری کند یا به سرنوشت رهبران پیشین دچار می‌شود؟ این‌ها سوالاتی است که در ادامه انیمه به جواب آن و خیلی از سوالاتی که پیش می‌آید می‌رسیم.

 

مشکل ازلی بشر

داخل بخش داستان درباره پیام مهم انیمه اشاره‌ای شد اما اینجا است که مفصل به آن پرداخته می‌شود. مهم‌ترین پیام انیمه تبعیض نژادی است. بله همان آپارتاید خودمان که فکر می‌کنیم خیلی وقت است از آن گذر کردیم اما در سراسر جهان حتی در کشور خودمان درگیر این مشکل هستیم. مشکلی که از ازل همراه بشر بوده و ظاهرا تا ابد هم پبند بشر هست. اما تبعیضی که انیمه 86 به ما نشان می‌دهد کمی متفاوت است.

تبعیضی که این انیمه به نمایش می‌گذارد تبعیض انسان‌های زال نسبت به دیگر‌ انسان‌ها با رنگ پوست و موی متفاوت است. بله در این انیمه کسانی تبعیض قائل شده‌اند افراد زال هستند. همانطور که می‌دانید پدیده زالی یا به قول غربی‌ها آلبینیسم پدیده نادری است اما در انیمه کسانی که این موهبت! را دارند مشغول زندگی راحتی در میان دیوارهاهستند. اکنون بیایید سفر کوتاهی داشته باشیم به دنیای موازی در کشوری که نمونه مجسم تبعیض نژادی در جهان است که البته ادعا دارد از آن عبور کرده است؛ آمریکا.

آمریکا در دنیای موازی بزگ‌ترین تفاوتی که با دنیای ما دارد این است که سفید پوستان اقلیت آمریکا هستند و سیاه‌پوستان اکثریت. آیا ممکن است سیاه‌پوستان هم همان سیاست نژادی را پیش بگیرند؟ بدون شک بله. هر اقلیتی که به قدرت می‌رسد هر کاری از آن ساخته است، سیاست‌های نژادی منحصر به سفیدپوستان نیست(هرچند که این طور جا افتاده باشد). در انیمه هم افراد ژال هستند که در راس حکومت قرار دارند و بقیه انسان فارغ از هر رنگ پوست و مویی جزو انسان‌ها به شمار نمی‌آیند و کمتر از انسان هستند؛ آنها خوک هستند.

 

یک طراحی خوب

طراحی انیمه‌ها فارغ از هر موضوع و در بعضی موارد کیفیت داستان همیشه نقظه قوت این نوع از انیمیشن محسوب می‌شود. طراحی انیمه محدودیتش خلاقیتش دهن طراح است، شاهد این مدعا را می‌توان در طراحی انیمه صدای خاموش پیدا کرد وقتی روی صورت تمام مردم پس زمینه و حتی برخی کاراکترها یک ضربدر بزرگ نقش بسته بود. طراحی انیمه 86 خلاقیتی و طرحی نو ندارد اما ضعفی هم در آن به چشم نمی‌خورد که بشود بر آن نام عیب گذاشت.

 

خلاصه کلام

انیمه 86 با اینکه چند قسمتی بیشتر از آن نیامده است اما حرفی که می‌زند را مثل یک اعلامیه از همان لحظه اول در صورت مخاطب می‌کوبد. در این اعلامیه آمده است: حواستان باشد حتی اگر اقلیت باشید ام قدرت در دستان شما باشد، این امکان وجود دارد که نژادپرست‌ترین فرد روی زمین بشوید، نژاد پرست بودن فقط منحصر به یک رنگ پوت خاص نیست.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی