مهمانخانه یک منتقد

هر اثر هنری پیامی بالاتر از سرگرمی دارد و نقد به دنبال این پیام‌ها است.

مهمانخانه یک منتقد

هر اثر هنری پیامی بالاتر از سرگرمی دارد و نقد به دنبال این پیام‌ها است.

این بلاگ مهمانخانه ذهن یک منتقده که دلش می‌خواد برداشتی که از آثار هنری داره رو برای کسایی که باهاش علاقه مشترکی دارند به اشتراک بذاره.

فرانسیس بیکن جمله معروفی درباره کتاب‌ها داره که من به تمام هنرها نسبتش می‌دم:
برخی کتاب‌ها را باید چشید،
بعضی را باید بلعید
واندکی را باید جوید و سپس هضم کرد!

من کسی‌ام که دنبال جویدن و هضم کردن هر اثر هنری که باهاش مواجه می‌شه هستم مثل انواع کتاب و سینما.

طبقه بندی موضوعی

ریشه هویت‌سازان

يكشنبه, ۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۱۵ ق.ظ

ریشه هویت‌سازان!

این روزها به‌واسطه ورود قدرتمند کمپانی‌های تولید کمیک بوک به دنیای سینما مخصوصاً کمپانی مارول، تب طرف‌داری ابرقهرمانان بیش‌ازپیش زیاد شده و در حال حاضر این ابرقهرمانان هستند که سینما را به اشغال خود درآورده‌اند و مجالی به دیگران نمی‌دهند.

شما هم اگر طرف‌دار قهرمان‌ها باشید و کمی اهل مطالعه و عمیق شدن در این زمینه باشید حتماً شنیده‌اید که نقل محافل کارشناسی درباره ابرقهرمان‌ها این است که؛ کاربرد ابرقهرمان‌ها بر پایه هویت‌سازی است مانند کاپیتان آمریکا که برای جامعه جنگ‌زده آمریکا متولد شده است. سؤال اصلی اما اینجاست این ابرقهرمانان هویت خود را از کجا می‌گیرند که می‌توانند این‌چنین برای جامعه هدف خود و حتی جهان هویت‌سازی کنند؟

قهرمانان افسانه‌ای!

هویت و ریشه ابرقهرمان‌های معروف معمولاً به افسانه‌های پیش از خود و برخی از آن‌ها بر اساس قواعد افسانه‌های شهری برمی‌گردد که اتفاقاً در میان همین شخصیت‌هایی که می‌شناسیم کاراکتری وجود دارد که شکل‌گیری یک افسانه شهری و سیر تبدیل آن به یک افسانه را به‌وضوح می‌توان در او دید.

سوپرمن

سوپرمن را می‌توان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ابرقهرمان دنیای کمیک بوک‌ها دانست، ریشه پیدایش این ابرقهرمان را می‌توان در افسانه‌های دینی جستجو کرد. اگر به اولین چپترها و سکانس‌های سینمایی این کاراکتر دقت کنیم متوجه شباهت‌های انکارناپذیر این شخصیت به داستان موسی (ع) می‌شویم، زمانی که پدر و مادر این شخصیت سوپرمن را در سفینه‌ای کوچک که شبیه به گهواره است قرار می‌دهند و او را به دست سرنوشت می‌سپارند.

واندروومن

زن شگفت‌انگیز یکی از چند شخصیت دنیای ابرقهرمان‌ها است که برگرفته از یک افسانه قدیمی نیست بلکه خود یکی از افسانه‌های یونانی است. زن شگفت‌انگیز همان‌طور که در کمیک بوک‌ها و نسخه‌های سینمایی آن آمده عضو گروهی از زنان جنگجو است که هیچ مردی را به جمع خود راه نمی‌دهند. آمازون‌ها در واقع نهمین خان سفر حماسی هرکول نیز هستند. نقل است که این گروه جنگجو از نوادگان آرس خدای جنگ یونانی می‌باشند.

فلش

فلش از دیگر شخصیت‌های دنیای ابرقهرمانی که بر اساس افسانه‌های یونانی شکل گرفته است. این کاراکتر نمونه‌ای در دنیای اساطیری یونانی دارد که آن را به نام هرمس می‌شناسیم. هرمس همواره با ویژگی‌های خاصی تصویر می‌شده است که شباهت‌هایی با شخصیت فلش دارد.

از جمله پاپوشی بال‌دار که در نسخه‌های کمیک‌بوکی فلش شاهد این ویژگی نیز هستیم همچنین هرمس همیشه به شکل جوانی زیبا متصور شده است و این نیز یکی از ویژگی‌های شخصی فلش نیز هست که معمولاً نسبت به دیگر قهرمان‌های اصلی دی سی سن پایین‌تری دارد و نوجوان است.

آکوامن

آکوامن از آن دست شخصیت‌هایی است که تمام ویژگی‌های خود را از پوزِئیدون خدای افسانه‌ای آب‌ها در یونان گرفته‌ است. اصلی‌ترین ویژگی مشترک آکوامن و پوزئیدون نیزه سه‌شاخه آن‌ها است که ابزاری برای کنترل دریاها به شمار می‌آید. همچنین این شخصیت فرمانروای آتلانتیس نیز شناخته می‌شود و به همراه زن شگفت‌انگیز، سوپرمن و بتمن از مؤسس‌های لیگ عدالت می‌باشد.

ثور

ثور که نیاز چندانی به معرفی ندارد یکی از افسانه‌های معروف اسکاندیناوی است. ثور پسر اودین و یورد ایزد قدرتمند آذرخش، طوفان و تندر است. سلاح این شخصیت پتکی است که به وسیله آن آذرخش تولید می‌کند همچنین او نگهبان آسگارد شناخته می‌شود. انسان‌ها همواره می‌توانستند در مواقع خطر او را فرا بخوانند و بسیاری از موجودات به او متکی بودند.

 

قهرمانان شهری!

افسانه‌های شهری به آن دسته افسانه‌ها می‌گویند که با یک اتفاق ساده شروع شده‌اند و حتی سازندگان آنها نیز به دروغین بودن آن واقف بودند، اما با گذشت این افسانه‌ها رنگ و بویی از واقعیت به خود گرفته‌اند. بهترین مثال برای این افسانه‌ها؛ افسانه مرد قلمی (slender man) است که در سال ۲۰۰۹ شکل گرفته و نشان می‌دهد فرقی نمی‌کند انسان‌ها چقدر پیشرفته شده باشند باز افسانه‌ها راهی برای ورود به زندگی‌شان پیدا می‌کنند.

بتمن

بتمن یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های ابرقهرمانی است که سایت معتبر آی جی ان در سال ۲۰۱۱ او را در جایگاه دوم برترین کاراکتر کمیک‌بوکی تاریخ بعد از سوپرمن قرار داده است. پوشش ظاهری بتمن (بالهایی شبیه شنل در طرح اولیه) در واقع با الهام از یکی از اختراعات داوینچی به نام بال‌زن طراحی شده است. بتمن شخصیتی است که اگر به دنبال ریشه هویتی آن بگردیم سیر تکاملی یک افسانه را در او می‌بینیم.

کاراکتر بتمن در واقع کپی امروزی و موفقی از قهرمانی است که بیست سال قبل از خود وجود داشت؛ زورو. ویژگی‌های اصلی این دو کاراکتر کاملاً بر هم منطبق است هر دو ثروتمندند با ثروتی نامعلوم، هر دوی آنها لباسی یک‌دست سیاه با مرکبی (بت‌موبیل و تورنادو) سیاه‌رنگ دارند و در نهایت هر دو هرچند تنها کار می‌کنند اما گاهی اوقات دستیاری در کنار خود دارند (برنارد و رابین).

نکته مهم‌تر اما درباره زورو این است که می‌توان ریشه او را در واقعیت جستجو کرد. زورو را می‌توان تجسم افسانه‌ای امیلیانو زاپاتا سالازار یکی از رهبران مهم انقلاب مکزیک در نظر گرفت، شخصیتی تاریخی که فیلم زنده‌باد زاپاتا نیز به زندگی این شخصیت تاریخی می‌پردازد. نکته جالب توجهی که زورو را به زاپاتا پیوند می‌دهد تاریخ پیدایش زورو یعنی سال ۱۹۱۹ است که برابر با درگذشت قهرمان ملی مکزیک زاپاتا است.

هالک

هالک غول سبز و نیرومند دنیای مارول نیز از آن دست افسانه‌های شهری است که ریشه‌اش به ۱۳۶ سال پیش می‌رسد. این شخصیت برداشتی آزاد از رمانی به نام مورد غیرعادی دکتر جکیل و آقای هاید استیونسن نویسنده اسکاتلندی است که در سال ۱۸۸۶ در لندن منتشر شد.

این رمان روایتگر دکتری است که به مبحث دوگانگی شخصیت علاقه‌مند است و با ساختن دارویی نیمه خوب و بد خود را از یکدیگر جدا می‌کند، اما در نهایت کنترل نیمه بد خود (آقای هاید) را از دست می‌دهد و در نهایت خودکشی می‌کند. از این رمان تابه‌حال اقتباس‌های سینمایی زیادی ساخته شده است.

دیگر قهرمانان

دنیای ابرقهرمانی دی سی و مارول پر از قهرمانانی است که از ذهن خلاق نویسنده‌هایی خلاق همچون استن لی خلق شده است و خود آغازی برای تشکیل افسانه‌های شهری هستند که ممکن است در آینده رگه‌هایی از واقعیت به خود بگیرند و روزی مدعی‌ای پیدا شود که موجود شبیه به مرد عنکبوتی را دیده و حتی عکسش هم انداخته است.

شما هم اگر فکتی درباره ریشه و هویت این ابرقهرمان‌ها می‌دانید حتماً بگویید تا این مطلب از این کامل‌تر شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی